Mikä on mennyt pieleen?

• Aurinkomaa on menettänyt parhaita roolipelaajiaan epäaktiivisuuden/bannien/lopettamisen takia. Miksi? 

Olen kuullut, että Aurinkomaa oli Pilvisen aikana parhaimmillaan. Miksi se ei ole sitä enään? Nykyään edes normaaleihin ammatteihin ei meinaa riittää työntekijöitä, saatika erikoisempiin ammatteihin.

Kun saavuin Aurinkomaahan tämän vuoden alkupuolella, oli se paremmassa kunnossa kuin nykyisin. Pelaajat olivat aktiivisempia, ja roolipelikin sujui jotenkin.

Johtuuko teidän, pelaajien, epäaktiivisuus kenties muista pelaajista, oikean elämän kiireistä, Aurinkomaan ylläpitäjistä vai kenties jostain muusta?

Toivon hyvää palautetta sekä mahdollisesti pelaajien aktivointia. Kiitos, kun luit!

• Epäilen, että he jotka vielä tämän vuoden alussa pelasivat aktiivisesti pystyivät pelaamaan aktiivisesti, koska heillä oli paljon enemmän vapaa-aikaa. Nyt he ovat kuitenkin tässä syksyllä joko saaneet työn, menneet lukioon tai jotain vastaavaa, joka vie paljon enemmän aikaa. He ovat myös tämän takia paljon väsyneempiä, eivätkä simppelisti vain jaksa tehdä muuta kuin istua sohvalla ja katsoa netflixiä puoli kuolleena, jos siihenkään on edes aikaa. 

Itselläni tämä on ainakin se syy, minkä takia en pysty olemaan paikalla joka ikinen päivä. Vuoden alussa pystyin olemaan erittäin aktiivinen, sillä koulupäivät olivat lyhyempiä ja helpompia, kun nykyään(etenkin tässä jaksossa) joudun neljä päivää viikossa heräämään jo kuudelta keretäkseni kouluun ajoissa, ja pääsen vasta viiden tai kuuden aikaan kotiin, jolloin olen erittäin väsynyt ja yleensä vain päädyn katsomaan videoita tubesta, jollen sitten joudu käyttämään sitä aikaa koulutehtävien tekoon.

Roolipelin laatu taas kärsii kun on erittäin uupunut, jonka olen itse huomannut. Vaikka roolipelihahmoni käytöksen voisi laittaa siihen piikkiin, että hän on vain ajan saatossa muuttunut ja uupunut itsekkin, joka tavallaan kai kävisi järkeen, tuntuu itseltäni vain siltä, etten yksinkertaisesti vain jaksa roolipelata niin ystävällisellä, mukavalla ja avuliaalla henkilöllä, jonka haluaisin hahmoni olevan.

Kai tässä on jotain järkeä? Emmä tiiä.... mä oon ihan vitun väsyny.

• Miksi parhaita/vanhoja pelaajia on menetetty? Siihen on syitä monia ja olisi parasta, jos jokainen kertoisi omansa. Sitä ei kuitenkaan tule tapahtumaan, joten luettelenpa hieman mitän minulla tulee mieleen: Kiinnostuminen erilaisesta roolipelaamisesta. Kyllästyminen Aurinkomaan roolipelaamisen toimivuuteen. Bannien tulo tylsistymisen ja hetken pelleilyn takia. Kokemus siitä, ettei Aurinkomaa anna enää mitään uutta. Turhautuminen, kun omat suunnitelmat eivät koskaan toimineet. Innostuminen oman serverin perustamisesta. Halua menestyä oikeassa elämässä.

Miksi Aurinkomaa ei ole enää Pilvisen jälkeen ollut parhaimmillaan? Tähän yksi suurimmista syistä on monen vanhan pelaajan lopettaminen tai huomattava pelaamisen vähentäminen kuten Geralius, Martska, Wolfery, Lummea, Haskraw, GaryCraft, Heke01, Jonni1, Laetta, Pupuprinsessa ja muut jotka ei nyt tullut vain mieleen. Näillä pelaajilla oli Aurinkomaasta jo monen vuoden kokemusta, joten on selvää, ettei heidän paikkaansa korvata hetkessä uusilla pelaajilla.

Aikaväli tämän hetken ja vuoden alkupuolen välissä on aika suuri ja siihen mahtuu monet konfliktit, joten ei ihme, että tilanne on muuttunut. Esimerkiksi: Seea lopetti. Omistajien välillä tuli riitaa ja Inslam häipyi. Tristisillä ei riittänyt enää niin hyvin aika. Monen nallen bannit. Sodat, joiden seurauksena pari häviäjää laittoi Aurinkomaan tauolle tai hieman perseili hommat saaden bannit.

Sitten tosiaan tämä @sinjanko :n mainitsema aika ja uupumus. Vanhimmilla/parhaimmilla pelaajillahan on juuri näitä kiireitä ja halua edetä elämässä eteenpäin, joten heillä ei ole aikaa ja energiaa elää toista elämää Aurinkomaassa. Vanhoja pelaajia ei ole siis todennäköisesti tulossa takaisin, joten meidän täytyy panostaa uusiin/nuorempiin pelaajiin, jos halutaan jotain aikaiseksi. 

• Moro. Aurinkomaan pelaaminen on jäänyt taakse ja itselläni ja monella muulla syynä on luultavasti ollut se miten asiat hoidetaan nykyään. 

Oikeuksia käytetään väärin, asioista ei välitetä, paskaa pistetään muotteihin ja toivotaan että se näyttäisi kivalta. Itellä henkilökohtaisesti motivaatio meni monessa kohtaa yhä lähemmäs olematonta. 

Ensimmäisiä ja paskimpia kertoja oli se kun olimme kavereiden kanssa täysin sääntöjen mukaisesti pelanneet ja rakentaneet eeppistä ja salaista aluetta maanalla useita kuukausia. Pidimme huolta ettei kukaan koskaan pystynyt löytämään reittiä sinne ja että sisäänkäynti oli äärimmäisen hyvin piilotettu. Näihin aikoihin eräs nimeltämainitsematon vararuhtinas M. päätti vakoilla aluetta gm3 koska eräs lainsuojaton henkilö oli siellä. Tämän jälkeen hän lähettää mustakaartin raidaamaan alueen ja sinne meni kaikki mihin olin panostanut viimeisen puolen vuoden aikana. Mustakaarti tuli vieläpä reittiä jota kukaan ei olisi voinut nähdä ilman spectator modea. No nykyään tämä komentoja väärin käyttävä henkilö omistaa palvelimen.

No aikaa kului ja piraattilahden sota syttyi. En osallistunut tähän millään tapaa ja pelasin rauhassa kuurassa kamariherrana. Sotaan en siis liittynyt millään tapaa, mutta pian huomasinkin että valtio oli grieffannut hevostallini, vienyt tavarat ja tappanut hevoset. He oikeuttivat tekoaan sodalla, mutta ei niissä perusteluissa ollut mitään järkeä että siviilien rakennuksia tuhotaan.

Aika kului edelleen ja aloitin uudessa kartassa Käskynhaltijana, keräsin omaisuutta ja rakensin kaivosmonopolia. Käytin kaiken aikani ja rahani siihen. Eräänä iltana uusi lääninherra J. kuitenkin päätti että saisin suksia kuuseen ja otti kaiken. Kaiken minkä eteen olin taas nähnyt niin vitusti vaivaa. Olin taas alkupisteessä.

Näihin aikoihin lähdin armeijaan ja pelaaminen jäi vähemmälle, mutta yritin käydä parin viikon välein, sillä oli minulla vielä aatelisen arvo ja inventory tallessa. No jossain kohtaa tapahtui vallankumous tai jotain vastaavaa, jonka jälkeen meni sääty, muutaman kuukauden kuluttua tapahtui jotain rollbackia ja tietoni poistuivat kun olin poissa 3 viikkoa koska em. syy. Olin nyt irtolainen. Aikaa kului ja olin kissa jolla ei ollut mitään.

En edes maininnut tähän kaikkea, kuten kun pari vuotta sitten eräs pelaaja poltti kyläni (useita rakennuksia) hetken mielijohteesta ja ryösti vaikka mitä. Nykyään tämäkin nineltämainitsematon henkilö omistaa Aurinkomaan.

En enää ole jaksanut aloittaa alusta ja saatatte nähdä ehkä miksi. Nykyään kartassa sataa lunta kaktusten päälle, säännöt ovat ihan kiemurassa ja typeriä, omistajat käyttävät komentoja mielensä mukaan ja perseilevät (mutta, oma on serverinsä ja saavat niin tehdäkkin). Mikään ei tuota tulosta ja meno on niin rajoitettua niin en ole enää lähtenyt mukaan. Saatan ehkö harkita jos serverillä lopetettaisiin creativen ym. käyttäminen ja asioihin tulisi tolkkua. 

Mikä on mennyt pieleen? 

• No juurikin tuo Sinjankon mainitsema koulunkäynti. Silloinkin kun olisi aikaa pelata niin ei yleensä edes huvita, kun on helpompi vaan maata sohvalla katsomassa videoita. Lisäksi en jaksa enää keksiä mitään mielekästä tekemistä, monet ammatit on jo nähty ja aina kun keksii jotain erikoisempaa niin homma tuppaa kusemaan heti alkuunsa. Servulla ei yleensä pelaa porukkaa jota tuntisin kovin hyvin, tai jos pelaa niin ovat ihan eri puolella mappia. Alttiperseilyjen takia meni paljon arvokasta ja tarpeellista tavaraa joka pilas mun suunnitelmat taas jälleen kerran, joten nyt oon vaan ootellut että saan taas jostain motia pelaamiseen. 

• Olihan merirosvouksellakin kulta-aikansa kunnes eurooppalaiset sortajat hirttivät kaikki pahamaineisimmat merirosvot. Aurinkomaa roikkuu jo pitkälti köyden päässä.

• @Laetta aamen tuolle viestille! Siinä tulee esille useita epäkohtia.
    Itsekin kaivoin viikon aktiivisesti salapaikkaa ja Gremos sitten päätti, että salapanimot ovat epäroolipelimäisiä. No. Nyt mulla on fancy luola! Luovalla rakentamisen ymmärrän jokseenkin, kun varmasti halutaan Aurinkomaan kartasta nätimpi muistikuva kuin nykyinen Roihu on, mutta en todellakaan ymmärrä näitä "keksitään sääntöjä nyt tuohon ja tuohon kun pelaajat tekevät niin ja näin!" tai muuhun epäroolipelimäiseen käytökseen ylläpitäjiltä. Minusta tuntuu, että he yrittävät rakentaa täydellistä ihmiskuntaa ja samalla kitkee kaiken hauskan ja jänittävän, mitä Aurinkomaalla on tarjota.
    Kaikesta käsittämätöntä tässä touhussa kuitenkin on se, että vaikka kuinka monta pelaajaa sanoo, kritisoi ja valittaa siitä, niin ylläpito jatkaa itseään jalkaan puukottamista, niin kuin tavoitteena olisi pelaajakato.

• itse koen saaneeni jo kaiken mitä Aurinkomaalla on tarjota. Olen myös itse huomannut motivaation kadonneen palvelinta kohtaan.

Suurimmat syyt ovat juurikin siinä että aurinkomaalla ei ole mitään mitä tarjota ja en jaksa uskoa yhden karttaresetin muuttavan tilannetta.

Tämän lisäksi tukeakseni Laetan viestiä on eräs henkilö kuoltuaan on pyytänyt minua discordin kautta noutamaan tavaroita hänen kuoltuaan. Henkilö on nyt ylläpidossa.

Monet ovat myös käyttäneet valta-asemiaan ei tukeakseen kaikkien roolipeliä vaan kasvattaakseen omaa valtaansa kuten Laetan ja "J" lääniherran kanssa on käynyt.

Myös uusille pelaajille aloittamisesta on tehty haastavampaa. Laitetaan viikoksi palkattomaan työhön jotta heistä saataisiin enemmän irti. Heidän hakemuksiaan hylätään kirjoitusvirheiden takia vaikka monet viestit palvelimella ovat täynä kirjoitus virheitä. Ja kun niistä ilmoittelee saa bannit.

Aurinkomaa ei enää tarjoa samanlaista viihtymistä kuin aikaisemmin. Itselläni meni motivaatio ensimmäisen kerran kun eräästä nallesta puhuttiin paskaa discordissa: "Ei vittu kun tää on niin saatanan tyhmä" puhelussa oli myös ylläpidon jäseniä. Toki säännöt koskevat suurinta osaa. Mutta jotkut lempi pelaajat toki saavat anteeksi tekojaan vaikka kyseessä on kiusaamista.

Ylläpito on siis puolueellinen kuten esim vallankaappauksessa nähtiin. Servu kiinni. Häviävät silti. Valtaavat takaisin. Muutetaan heti sääntöjä omaksi suosioksi kun on saatu valta takaisin.

Monia pelaajien rakennuksia poltetaan totaalisesti (esim nallekylä) maan tasalle ja kun siitä suuttuvat niin saavat bannit.

Voisin jatkaa listaa mutta eiköhän tässä ole tarpeeksi. Jää varmaan viimeiseksi postaukseksi kosta on uhattu banneilla jos en eka pyydä lupaa lähettää tätä viestiä.

Aurinkomaalla on kovaa suomalaista kilpailua ja varmaan kohta jää kakkoseks jos vastaukset pysyy tasolla "jos et tykkää tästä niin mee muualle ei me sitä muuteta"

Olen kyllästynyt tähän jatkuvaan draamaan ja pelleilyyn ja siksi lopetin itse.

Enää ei tarvitse odottaa minulta "Olen pahoillani" viestejä.

Aurinkomaassa on potenttiaalia mutta jos asiat eivät muutu niin sekin katoaa ja nopeasti

• @Cestroneus Olen samaa mieltä monessa asiassa, mutta onko sun mielestäs muille kivaa rakentaa 50x50 alue täyteen tynnyreitä ja tehä saatanasti viinaa? Ei sekään mun mielestäni kovin roolipelimäistä ole. Eri asia jos panimo olisi vaikka 10-20 tynnyriä, mutta tämä sun kuoppasi maassa oli hieman isompi

(edit: En mäkään kyllä ymmärrä säännöillä asioiden rajoittamista, ne voidana hoitaa roolipelillisestikin)

• @Wwalzu Kyseinen alue oli oikeasti rakennusviraston hiekkalouhos, eikä minun yksityinen salapanimo kuten pelissäkin ilmoitin. Tietenkin jokainen salapanimon pitäjä osaa hyvällä maulla päättää tynnyreiden määrän ja tajuaa olla vetämättä yli. Lisäksi raaka-aineiden hankinta saattaa olla 50x50-alueelle hieman hankalaa, siihen nähden että olen pelannut Aurinkomaassa ensimmäiset viikot sitten sen jälkeen, kun inventoryni jne. katosivat, eli siis aloitin tyhjin taskuin. Lisäksi niinkin suuren panimon pitäminen olisi erittäin riskialtista eikä hahmoni todellakaan ottaisi riskiä suurien salapanimoiden kanssa.

E: OFFTOPIC!
    Popparit mikroon! Aistin että tämä ketju tulee sisältämään vielä monen monia hienoja viestejä!

• Mikä on mennyt pieleen? 

Kaikki kriittisen palautteen kautta asioiden parantamiseen pyrkivät keskustelut muuttuvat melkein aina paskamyrskyiksi, joten ei tehdä tästä nyt sellaista ja säästetään popparit muuta varten. 

• Kas kun kukaan ei ole vielä maininnut tätä: Pilvisen aikana moni valitti ja teki ilmoituksia bugeista kuten "venebugeista" tai "hevosbugeista", joita Pilvinen ei käytännössä edes voinut serverin päästä korjata. Nykyään ominaisuudet muuttuvat "ominaisuuksiksi" toisensa jälkeen eikä kukaan viitsi edes ilmoitella niistä koska niihin vastataan olankohautuksilla(kuten esimerkiksi diplomi ja kaikki <none>:t) 

Lisäksi Pilvisen persoonallisuus oli näin loppujenlopuksi melko täydellinen Aurinkomaan yksinvaltiaaksi, puolueeton ja jopa hieman pelottava.

Eli @Laetta a lainaten "Asioista ei välitetä, paskaa pistetään muotteihin ja toivotaan että se näyttäisi kivalta."

Edit: jaha ja tässä heti hyvä esimerkki: 

http://foorumit.maailmanloppu....

• Suurin syy on se, että Aurinkomaassa on hankala saada mitään aikaiseksi, ellei pelaa useampaa tuntia joka päivä. Opintojeni takia tämä ei ole ollut mahdollista puoleentoista vuoteen. 

Lisäksi monet vanhoista roolipelikavereistani ovat lopettaneet pelaamisen, mikä vie siltä mielekkyyttä. On mainittava myös se syy, että uuden ylläpidon suhtautuminen omaan asemaansa roolipelissä (sekä ylläpidon toimet yleisestikin) ovat jo pidemmän aikaa vieneet Aurinkomaata yhteisönä sellaiseen suuntaan, että pelaaminen ei ole lainkaan yhtä mukavaa kuin ennen.

Myös jatkuva murhatuksi tuleminen ja jonnejen määrän kasvu on yksi syy omalla kohdallani. Jos ehdin muutenkin pelata vain vähän aikaa, miksi vitussa tahtoisin viettää sen ajan kadotuksessa? Näin on toki enemmän tai vähemmän ollut jo useita vuosia, mutta nyt kun järkeviä pelaajia on vähemmän, rikoksista innostuvia ihmisiä tuntuu olevan suhteessa pilvin pimein.

• Tässä on erittäin hyviä syitä tullut jo melkoinen lista, mutta lisään nyt aikani kuluksi listaan varmaan aika ilmiselvän ongelman (jonka uusi mappi saattaa korjata, JOS se tulee joskus valmiiksi) eli välimatkat. Kirjon jälkeisessä kartassa välimatkat oli täydellisiä ja uusi mappi oli virhe (jos se ei ole rikki, älä korjaa sitä). Parasta kyseisessä kartassa oli se, että opiskelijanakin kerkesi tunnin pelisessiossa vierailemaan sekä Roihussa, Tähkässä ja Piraattilahdella. Nykyään ei jaska edes yrittää matkustaa kaupungista toiseen etenkään tällä pelaajamäärällä.

Ps. En tiedä mitä tapahtu fontille, puhelin kusi jotain

• Bannattu

Moro. Päätin jostain syystä käydä katsastamassa aurinkomaan tilanteen tässä, vaikka ei ole erityisemmin tapana. Nimi mainittiin ja oli pakko kommentoida. 

Mikä meni pieleen? Tässä sen on tainnut kaikki muut sanoakin jo itseäni paremmin, mutta voin tuoda vielä oman osani. 

Siinä vaiheessa kun palvelin myytiin ja Gremoksella nousi niinsanotusti valta hattuun, voisi olla helpompi esimerkiksi kysyä, että mikä ei mennyt pieleen? Heti ensimmäisenä alettiin jakaa jotakin ihme koodaaja-rooleja ihan oman mielen mukaan, joka toki on palvelimen omistajan oikeus, ei siinä mitään. 

No, sitten alkoi se paras osa. Silloisessa Aurinkomaan Discordissa alettiin suunnitella näiden koodaajien sun muiden roolien (myös omistajan) toimesta jotain ihme propellihattujen ja uuden mapin lisäämistä, joka aiheutti tietysti paljon vastakaikua jo pelkän omistajanvaihdoksen lisäksi. Kritiikkiä ei siedetty, ja bannia jaettiin mitä ihmeellisimmistä syistä myös itselleni. Piti itseasiassa kaivaa vähän yli vuoden takaisia screenshotteja, joissa lukee muunmuassa tällaista: 

"Nyt mä meen nukkumaan ja jos luen täältä huomenna jotain mistä en pidä Aurinkomaa pysyy kiinni." 

"Joona tällä hetkellä ei kannata antaa kritiikkiä mun hyvinvoinnin takia.." 

"Jupit3r_ haluatko bannitkin samalla? ei mua haittaa niitä antaa kun susta ei näytä olevan muuta kuin valittamaan kaikesta eikä mun tarvitse omalla palvelimellani katsoa tollasta naamaa" 

Siinä missä pari vuotta sitten kritiikkiä annettaessa sai joko kahta kovempaa vittuilua takaisin tai kritiikin kohteen sellaiseksi että sitä ei tarvinnut kritisoida, vallan vaihtuessa se meni toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Sain tarpeekseni, ja lopetin pelaamisen ja jätin samalla oikeuskanslerin paikan auki. Sen verran mitä kuulin sielä vielä jälkeeni pelanneilta, ei suunta ainakaan paremmaksi mennyt. Sai kuulla kaikenlaisia ylläpitokomentojen hyväksikäyttöä sun muuta, joka ei eräältä kaikille tutulta kasvolta ollut itseasiassa mitään uutta vaan jatkunut jo Pilvisen ajoista lähtien. Valta silti vain kasvaa. 

Jos skipataan vähän eteenpäin, yritin itseasiassa joku aika sitten käydä altilla pelaamassa taas. Pelasin aluksi ehkä tunnin ja yritin vähän väliä mm. kysellä apua että missä olisi paikka x tai miten tehtävän y saisi suoritettua, parhaimmassa tapauksessa joku vastasi "käy kattomassa wikistä". Wiki on vain ihan helvetin iso kokonaisuus josta ei löydä uusi pelaaja mitään ja jota on aktiivisesti päivitetty ehkä joskus 2015, eli myös auttamattoman vanhentunut (hyvänä esimerkkinä esimerkiksi säännöistä löytyvä sms-varmistus-kohta. SMS-varmistus ei ole ollut käytössä nyt yli vuoteen). Mentiin sitten omalla, vanhalla suuntavaistolla paikasta toiseen joka toimi minulle, mutta tuskin toimii monelle muulle uudelle pelaajalle.

Miten näillä meriiteillä kuvitellaan saatavan palvelimelle yhtäkään uutta pelaajaa? En saanut edes alamaisuutta, sillä ensiksi tuskastelin puolet irtolaisajasta bugin kanssa jonka kanssa ei voinut tehdä tehtäviä ja kun tehtävät oli vihdoin tehty, ei ketään kuulunut ikinä paikalle alamaisuutta antamaan ja kyllästyin, enkä varmasti muuten ole ainoa. Kaupungit olivat ihan yhtä kuivan näköisiä ja helvetin sokkeloisia kuin vuosi sitten lopetettuani, mitään edistystä ei ollut tapahtunut mihinkään suuntaan (poikkeuksena ehkä Virtainmaa, johon oli ilmeisesti saatu jotakin uuttakin). Pikaisella foorumin lukemisella selviää myös, että uusia ominaisuuksia joita esim. Pilvisen aikana tuli vähän väliä ei ole lisätty ikuisuuteen lukuunottamatta jotain satunnaisia itemien tekstuurien ja tarkoituksien muutoksia.

Näin lopputiivistyksenä, ei ollut mitään yhtä asiaa mikä meni pieleen, vaan monien asioiden kokonaisuus. Palvelimen kuten Aurinkomaan omistaminen kuitenkin vaatii tiettyä luonnetta, kaikilla ei sitä ole joka vääjäämättä aiheutta pelaajakatoa. Älkää käsittäkö väärin, ei minullakaan ole. Ilmeisesti kuitenkin jotkut selviävät ja sinnittelevät vielä, propsit sinne.

Edellisiin valituksiin lisätäkseni, teidän foorumin sähköpostit menee automaattisesti roskapostiin. Hienosti pelattu.

• Tulee joku aivan älytön ''testi''mappi, pelaajat valittaa koska haluais päästä kunnolla pelaamaan ja tässä on ylläpidon vastaus: 

E: Ylläpito siis sanoi että tämä ''testi''mappi tulee olemaan noin vuoden. GG

• Tuollaiset pitkän ajan testimapit eivät ole olleet lainkaan harvinaisia Aurinkomaan historiassa. Minulla ainakin on paljon hienoja muistoja väliaikamaailmoista, sillä niissä on vallinnut usein täydellinen anarkia sääntöjä lukuunottamatta. Väliaikamaailmoissa on ollut mm. linnoja, joiden välillä on käyty sotia yms. Myös uusien ominaisuuksien kehitystä on ollut kiva seurata väliaikamaailmoissa, joskaan en tiedä toteuttaako nykyinen ylläpito sellaisia.

Itse Pilvinenkin piti ennen Kirjoa puoli vuotta väliaikakarttaa, josta nykyinen Konnanhovin linnakin on alkujaan peräisin.

Kirjaudu sisään voidaksesi vastata

Looks like your connection to Maailmanlopun keskustelupalsta was lost, please wait while we try to reconnect.