Aurinkomaa nyt ja tulevaisuudessa.


  • Ylläpitäjä

    Aurinkomaahan on roolipeli palvelin kuten kaikki sen tietävät tai pitäisi ainakin tietää.

    Roolipelaaminen on melkein kokonaan kadonnut ja siitä ei voi syyttää yhtä henkilöä vaan kaikkia meitä. Aurinkomaasat on tullut puhekanavien kautta sellainen sosiaalinen huone jossa pelataan kavereiden kanssa ja puhutaan paskaa asioista. En halua kieltää puhumista ystävien kanssa mutta jos haluamme jatkossa kutsua aurinkomaata roolipeli palvelimeksi asioille pitää tehdä jotain.

    Minun tehtäväni on kehittää Aurinkomaata ja tehdä teille mahdollisimman mukava pelikokemus. ja ylläpitäjänä myös minulla on täysi oikeus tehdä päätöksiä vaikkei ne teille olisi mukavia.

    Joten nyt haluan teiltä keskustelua miten aurinkomaa jatkuu tästä. aletaanko roolipelaamista painottaa enemmän ja vakavammin vai halutaanko vain puhua paskaa ja tehdä asioita ystävien kanssa.

    Muutama päätös jonka olen nyt päättänyt ja tulee lähiaikoina toteutumaan:

    -Metapelaaminen kielletään.

    -Irtolaiset, alamaiset, aateliset, valtias eli arvojärjestys ja näiden kunnioittaminen.

    -rangaistuksia tottelemattomuudesta ja yhteisen hyvän pilaamisesta.

    Kysymyksiä:

    -Mitä on mielestäsi huonosti?

    -Mitä voidaan tehdä parantaaksemme roolipeliä?

    -Mitä itse voisit tehdä asioiden eteen?

    -onko halua roolipelata?

    -Mitä haluaisit ylläpidon tekevän paremmin?

    -Vapaa aihe.

    Jos asioille ei ala tapahtua muutosta joko aurinkomaa menee whitelistille tai otetaan maksulliseksi pelaaminen se on yksi vaihtoehto.

    Jos tässä mapissa ei voi tehdä enää asioille mitään otamme uuden maailman mahdollisimman nopeasti käyttöön jossa tosin kestää se 6kk-12kk ainakin.

    Nyt keskustelut pystyyn ja ehdotuksia!



  • -Mitä on mielestäsi huonosti?

    Tällä hetkellä lähinnä pelaajajakauma. Aatelisia ja rikollisia on aivan liian paljon kun verrataan alamaisiin. Ylipäätään ns. duunareita on todella vähän, mikä on johtanut pulaan välillä monista tärkeistä resursseista ja työvoimasta. Kehitystä on tapahtunut, suoranaiset häiriköt on aika hyvin karsittu pois, mutta se ei ole hyvä asia, että 20% aktiivisista pelaajista on lainsuojattomia/vankeja/muuten vain rikollisia. Tämä tietenkin rajoittaa mahdollisuuksia toimia rehellisesti kuin normaalit ihminen.

    -Mitä voidaan tehdä parantaaksemme roolipeliä?

    Rangaista pahasti tyhjäntoimittamisesta, rangaista rikollisuudesta, kannustaa tekemään yhteistyötä esim. rajoitteilla. (Vaikkapa omavaraisuuteen liittyen, joku jolla ei ole mitään maatalousammattia ei voisi tappaa eläimiä niin että saisi 100% lihasta yms.) Onhan se vähän "ilkeetä" tietty, mutta tällä pelaajat joutuvat tekemään yhteistyötä. 

    -Mitä itse voisit tehdä asioiden eteen?

    Minulla on hahmo, jota suurimman osan ajasta ylläpidän. Tilaan tarvittaessa muilta palveluita, mikäli niitä on saatavilla. Ehdotan aina keksiessäni jotain sen ylläpidolle, joka harkitsee onko se kelvollinen ajatus vai ei. Pyrin välttämään täyttä metapelaamista (esim. Jorma69 murhas mut, tuu hakkaa se), mutta tässäkin pidän kohtuuden, esimerkiksi tarvittaessa pyydän paikalle pelaajan vaikka Discordissa, mikäli asia on kiireellinen, vaikkapa maksan velkani.

    -onko halua roolipelata?

    Parhaani mukaan pidän hahmoani yllä, mutten niin pitkälle, että se haittaa yleistä toimintaa. Jos käyn vain 2-3h/pv paikalla, ei ole järkevää käyttää koko aikaa odotteluun tai edes takaisin juoksenteluun, jos voin hoitaa asian järkevämmin. Toivoisin kuitenkin sekä itseltäni että muilta mahdollisimman roolipelillistä toimintaa, eikä vain omien etujen ajamista.

    -Mitä haluaisit ylläpidon tekevän paremmin?

    Asioista tiedottaminen on hiukan ontunut, monesti lyhyellä varotusajalla tulee tärkeää tietoa. Ylläpidon tulee estää pahimmat vääristymät Aurinkomaan pelin maailmassa esimerkiksi talouden saralla. Aurinkomaata pitäisi saada markkinoitua laajemmin. Itse hyväksyisin jopa Aurinkomaan muuttamisen englanninkieliseksi, ja uskoisin tämän tuovankin lisää pelaajia. 

    -Vapaa aihe.

    Uutta karttaa vastustaisin hyvin jyrkästi, luultavasti PALJON pelaajia lopettaisi sen seurauksena. En näe mitään syytä miksei vanha kartta toimisi aivan yhtä hyvin kuin uusikin. Metapelaussääntö tulee rajata hyvin selvästi, jotta turhat "ilmiannot" ja säännön hyväksikäyttämisyritykset vähentyisivät siedettävälle tasolle. Sitä myös pitää oikeasti valvoa ja rangaista, katsomatta kuka sitä tekee. Mikäli koko serverin aatelisto sitä harjoittaa toistuvista kielloista huolimatta, banaani koko porukalle.

    Vähän sekava sotku on, mutta ehkä siitä saa jotain irti. Jos joku on eri mieltä, otan vastaan mielelläni rakentavaa kommenttia siitä, mikä on mielestänne oikeasti eri tolalla.



  • Tässä oma mielipiteeni:

    1. Mitä on mielestäsi huonosti?

    Pelaajamäärä on liian vähäinen, mutta toki tämä on asia, johon on hankala vaikuttaa. Järkeviä roolipelaajia maailmanlaajuisesti Minecraftille on vähän, ja Aurinkomaalle siitäkin vain murto-osa. Yhdyn tässä Kaketeukseen, että aatelisia on aivan liikaa. Aatelisarvon kuuluisi olla harvinainen ja arvokas, mitä mielestäni se ei enään useiden nimityksien jälkeen ole. Tässä tullaankin nyt siihen, että moniin ammatteihin tarvitaan aatelisarvo, ja sitten asiassa toimitaan naurettavasti; alamainen hakee arvoon (johon alamaisella ei olisi edes oikeutta hakea), hänet aateloidaan ammattinsa takia, ja tadaa, hän on aatelinen. Ei näin. Ainoastaan jo aatelisarvon omaava (muusta syystä sen arvon ansainnut, kuin viime hetken nimitys) tulisi olla ainoa, joka kyseiseen ammattiin saisi hakea.

    2. Mitä voidaan tehdä parantaaksemme roolipeliä?

    Lopettaa metapelaaminen, ja ennen kaikkea, roolipelata!

    3. Mitä itse voisit tehdä asioiden eteen?

    Kunnioittaa tietenkin Aurinkomaan sääntöjä, ja roolipelata entistä enemmän. 

    4. Onko halua roolipelata?

    Minulla on ainankin. Uskon, että kaikilla vakituisilla Aurinkomaan pelaajilla on myöskin. Aurinkomaa on roolipelipalvelin, joten mitä helvettiä teet täällä, jos et edes yritä roolipelata?

    5. Mitä haluaisit ylläpidon tekevän paremmin?

    Noudattaa roolipelietikettiä. Varsinkin, jos uusi kartta tulee, ei ylläpitäjät vain rakentelisi luovassa pelitilassa. Yhtään kuutiota ei olisi asetettu luovasta pelimuodosta. Myöskin oikeinkirjoitustaito olisi ihan kiva ominaisuus.

    6. Vapaa aihe.

    Olin juuri saanut kirjoitettua tämän loppuun asti, kunnes vahingossa poistin kaiken. Tästä syystä lyhyt versio. 😑




  • -Mitä on mielestäsi huonosti?

     Metapelaaminen ja turhan päiväinen juttelu sekä vitsailu, mikä estää roolipelaamiseen keskittymisen. 

    Irl suhteiden ei pitäisi vaikuttaa mitenkään pelin tapahtumiin ja roolipelaamiseen. Uudet ja tuntemattomat pelaajat jäävät helposti toiminnan ulkopuolelle, jolloin he alkavat sooloilemaan usein huonoin tuloksin.

    Pelaajien määrä on liian vähäinen nykyiseen karttaan. Tähän on hankala vaikuttaa ja tilanne vaihtelee paljon, mutta seuraavassa kartassa tulisi tämä ottaa tarkasti huomioon.

    Nykyisen kartan rumuus. Tarkoitan valobugeja, biomeja ja viime mapista siirettyjen alueiden tasaisia reunoja.

    -Mitä voidaan tehdä parantaaksemme roolipeliä?

    Global pois ja posteljoonit töihin. Posti on joskus tuskastuttavan hidasta, mutta se on kuitenkin yksi osa tällaista roolipeli maailmaa.

    Muodostetaan Aurinkomaahan tietynlainen kulttuuri. Rikollisia pilkattaisiin ja syrjittäisiin oikeasti. Säännölliset juhlat ja tapahtumat Aurinkomaan kalenterin mukaan.

    -Mitä itse voisit tehdä asioiden eteen?

    Roolipelata, vaikka muut eivät sitä tekisikään.

    -Onko halua roolipelata?

    On, vaikka se ei aina suju suunnitelmien mukaan.

    -Mitä haluaisit ylläpidon tekevän paremmin?

    Ylläpidon tulisi valvoa rooleja ja tarvittaessa estää niiden toteuttamisen. Rikollisuutta ja noituutta yrittäviä ei saisi olla liikaa suhteessa muihin rooleihin. 



  • -Mitä on mielestäsi huonosti?

    Valtio tuottaa ruokaa, mikä rikkoo perinteitä hyvin hyvin vahvasti. Roihussa ei kuulu olla maataloutta, vaan hallintoa. Onhan se nyt aika noloa, että valtio tuottaa ruokaa. Virtainmaan lakkauttamisen jälkeen menetettiin tietysti paljon ruoantuotantoa, eli on ymmärrettävää, että se on korvattava jollakin. Mutta onhan olemassa myös Piraattilahden tila, joka olisi paljon roolipelillisempi korvaaja Villalan tilalle. Ja ylipäätään oli aika paska juttu poistaa Aurinkomaalle niin perinteinen ja tärkeä lääni. Aplodit tälle roolipelillisyydelle ja eläköön omavaraisuus... Nykyinen järjestely ei hyödytä läänejä, koska ne tarvitsevat paljon enemmän ruoan tuotannon kaltaisia etuja.

    -Mitä voidaan tehdä parantaaksemme roolipeliä?

    Metapelaussäännöllä on tähän hyvät puolensa. Ihmiset eivät enää voi avoimesti metapelata, mikä tietenkin laskee metapelauksen määrää. Mutta toisaalta nyt syntyy metapelausrinkejä ja ylipäätään säännön kiertelyä. Jos ylläpito tätä jaksaa valvoa ja hoitaa, niin siitä vaan. Mutta jos asian eteen ei tehdä yhtään mitään tai rangaistuksia jaellaan satunnaisesti kenelle huvittaa, niin en todellakaan aio sietää moista.

    Roolipelin parantamiseen vaadittaisiin jokaiselta pelaajalta osallistumista, enkä itse tiedä miten tätä voisi lisätä. Sääntöjen rikkojia tulee olemaan aina, mutta heidän kiinni saaminen varmasti edesauttaisi roolipeliä.

    Uusia pelaajia tarvitaan aika paljon juuri nyt, joten ymmärrän kyllä että standardit palvelimelle pääsyyn ovat matalat. Mutta kun katsoo niitä hakemuksia, niin lähes kukaan ei ole panostanut tarinaansa muutamaa riviä enempää. Hakemus kokonaisuudessaan on yleensä värkätty noin viidessä minuutissa. Jos kaikki vain päästetään sisään, niin onko siinä hakemuksessa mitään järkeä? Toivoisin, että jos hakemuksia alkaa tulemaan enemmän ja pelaajakanta kasvaa, niin nostettaisiin sisäänpääsyn standardeja huomattavasti.

    -Mitä itse voisit tehdä asioiden eteen?

    Itse aion lopettaa metapelaamisen, vaikka se tekeekin asioista epäkäytännöllisiä. Saattaa olla, että pelaamisesta menee moti, kun ei ole sitä yhdessäolon tuntua Kaken kanssa ilman skypeä. Joka tapauksessa sääntöjä on noudatettava. Aion myös kehittää roolipelihahmoani parhaani mukaan.

    Tietysti tehtävälistaani kuuluu myös metapelauksen valvominen ja metapelaajien paljastaminen, sillä jos minä en saa niin ei muutkaan!

    -Onko halua roolipelata?

    Tietysti on. Olen vasta tämän mapin alussa alkanut enemmän kiinnostua roolipelihahmon luonnista, mutta kehityn joka päivä.

    -Mitä haluaisit ylläpidon tekevän paremmin?

    No ensinnäkin: Muistakaa pysyä itsekin säännöissä jotka luotte. En usko tämän olevan suuri ongelma, mutta uuden metapelaussäännön saavuttua oletan, ettei ylläpidon puolella tapahdu lipsahduksia. Muistakaa myös rangaista ihmisiä sääntörikkomuksista pelillisistä asioista riippumatta. Vaikka se olisi hyvä kaveri, niin kellään ei kuuluisi olla etuoikeuksia.

    -Vapaa aihe.

    Suosittelen lämpimästi, että tuo Aurinkomaan virallinen Discord poistettaisiin. Mitä siellä sitten tehdään, jos ei metapelata? Ellei keksitä jotain äärimmäisen loistavaa tapaa valvoa sitä, niin ei ole mitään järkeä pitää edelleen auki.



  • (Muokkaan viestiin myöhemmin lisävastauksia kertoakseni mielipiteeni muista kysytyistä asioista, mutta oli pakko päästä toteamaan tämä asia.)

    Aurinkomaa on aina ollut hyvin pelaajalähtöinen palvelin, ja se on pitkään ollut sen suurin vahvuus. Siitä voi kuitenkin tulla myös taakka, jos pelaajakunta on kovin hajanainen, epäaktiivinen tai epäkiinnostunut.

    Itse olen sitä mieltä, että palvelimen joidenkin piirteiden toimimattomuus (viime aikoina mm. lääninhallinto, ruoantuotanto, roolipelilliset vaikeudet) johtuu siitä, etteivät pelaajat ole enää yhtä motivoituneita kekseliäisyyteen, roolipelillisyyteen tai yhteisöllisyyden ylläpitämiseen.

    Viittaan siihen samaan ahneuteen, jota entinen ylläpitäjä Tristisi kovasti aikanaan kritisoi - jos jokainen tavoittelee vain omaa etuaan, suurta omaisuutta ja niskalenkkiä muista pelaajista, ei yhteisöllinen roolipeli toimi enää. En tiedä, onko aika kullannut muistot, mutta itse kaipaan kovasti vuoden tai parin takaisia aikoja, jolloin Aurinkomaassa tuntui olevan paljon enemmän roolipelillisesti pelaavia ihmisiä ja sellaista väkeä, joka ei epäröinyt järjestää hauskoja tapahtumia muille pelaajille, vaikka se rokottikin heidän aikaansa ja varojaan.

    Yritin itse tuoda tähän karttaan yhteisöllisyyttä ja hauskuutta perustamalla sanomalehden ja yhteisöllisen killan, mutta valitettavasti nämä projektit kariutuivat ajanpuutteeseen. Mielestäni niiden kaltaiset hauskat roolipelimekaniikat ovat kuitenkin asia, jota ilman Aurinkomaa ei pyöri, ja toivon kovasti että jollain on aikaa kehitellä sellaisia jatkossakin.

    En osaa tällä saraa ehdottaa ratkaisuja ongelmiin, mutta ylläpidon puuttuminen asioiden nykytilaan tuntuu hyvältä ratkaisulta. Kuten sanoin, muokkaan tätä viestiä myöhemmin paremmalla ajalla ja lisään siihen vielä joitakin ajatuksia.



  • Mitä on mielestäsi huonosti?

    Liian vähän pelaajia varsinkin niihin "paska duuneihin", joita ilman edes pieni palikkapeliyhteiskunta ei pyöri. 

    Mitä voidaan tehdä parantaaksemme roolipeliä? 

    Kehittää kulttuuria, esim. joku valtion uskonto johon kuuluu tietyt juhlapäivät, perinteet, kielletyt ja sallitut jutut, ja tietenkin kaikki jotka kieltäytyy palvomasta mitä ikinä palvotaankin poltetaan roviolla harhaoppisina ;)

    Enemmän kaikkia tapahtumia ja pelaajille paremmat mahdollisuudet järjestää vaikka jotain kapinoita ja levottomuuksia (kohtuudella tietenkin) ilman että se tarkoittaa automaattisesti puolen vuoden kadotuslomaa. 

    Vaikeampi yleneminen ammateissa, ettei jokanen 2kk pelannut kaveri heti oo jossain korkeassa virassa, yliopistokoulutus vois kans olla tärkeämmässä asemassa kun hakee töitä.

    Mitä itse voisit tehdä asioiden eteen?

    Roolipelata enemmän.

    onko halua roolipelata?

    Lyhyesti ja ytimekkäästi juu.

    Mitä haluaisit ylläpidon tekevän paremmin? 

    Tiedottaa asioista paremmin foorumeilla (kuten miksi serveri on suljettu, respacin päivitys jne.)  ja mainostaa serveriä jossain että saatais lisää pelaajia.

    Vapaa aihe

    Vaikka nykyinen  kartta ei ookkaan mikään silmänilo niin ei ole mitään järkeä alle vuoden vanhaa mappia ruveta heti vaihtaan uuteen, ainakaan mua ei huvita alottaa taas alusta just kun tää mappi alkaa olla kunnossa.



  • En ehdi nyt puhelimella pitkästi kertoilemaan mutta tässä muutamia ongelmakohtia:

    Sisäänpääsyhakemus pois käytöstä. Tämä tarkoittaa lisää jonneja yms. häiriköitä, mutta ei auta. Aurinkomaa kuihtuu ennenpitkää jos peliin pääseminen on näin hankalaa. Rehellisesti sanoen, tuskin olisin koskaan Aurinkomaahan tullutkaan,  jos sisäänpääsy olisi ollut näin vaikeaa. Puhelinvahvistuksen poistuminen ja vierailija-ominaisuus olivat hyviä virstanpylväitä tähän. Jos kuitenkaan hakemuksia ei haluta poistaa, tulisi niiden tekemisestä tehdä erittäin helppoa. Ainakin jossakin kohtaa hakemuksille ei ollut ollenkaan edes valmista pohjaa missään. Griefit voi aina rollbackata ja jonnet kirota/bannia.

    Toinen ehdotus on, että uusille pelaajille tarkoitettuja esittelyjä parannettaisiin ja Aurinkomaalle tehtäisiin kunnon lore. Nykyinen lore on omasta mielestäni suoraan sanottuna paska, ja miellänkin enemmän mieleni sisällä pelaavani keskiaikapalvelimella kuin ydinsodan jälkeisellä palvelimella. Oikeastaan nykyiseen loreen ei ole pelissä lainkaan viitteitä - ei raunioita, ei tuhoutuneiden avaruusalusten jäänteitä tai muutakaan. Aurinkomaan nykyinen lore tuntuu teennäiseltä "tekosyyltä", jonka varjolla on saatu lisättyä keskiaikapalvelimelle ydinreaktoreita, teleporttilaitteita ja muuta muusta pelistä täysin irrallista materiaalia. Eli joko lore vaihtoon tai sitten nykyiselle lorelle enemmän yhtymäkohtia Aurinkomaan todellisuuden kanssa.

    Minerva mainitsikin jo mainostuksen, eli Aurinkomaahan on melko vaikea löytää. Aurinkomaata ei löydy mistään suurilta palvelinlistoilta eikä esim. Googlen haulla "Suomalaiset minecraft serverit" etusivulta löydy mitään sivua, jossa Aurinkomaa olisi listattuna. Eli käytännössä jos haluaa löytää Aurinkomaahan, pitäisi ensin tietää Minescenen olemassaolosta, kun muualla Aurinkomaata ei tietääkseni mainosteta.

    Lisäksi vielä panostusta palvelimen esittelyihin. Nykyisin kaikki esittelyt on wikissä, eikä ainakaan minulla tulisi uutena pelaajana mieleen mennä kahlaamaan wikisivuja läpi. Esittelyt pitäisi saada hyvin jäsennellysti Aurinkomaan omalle nettisivulle.


  • Ylläpitäjä

    Tämä viesti poistettiin!


  • Moi pitkästä aikaa.

    Tässä on oikeastaan kyse vanhoista ja uusista ongelmista. Näkisin että ongelmia on muutamia:

    1. Huoltovarmuus.

    2. Inflaatio.

    3. Vanhoihin perinteisiin tai tapoihin pinttyminen riippumatta siitä onko ne hyviä vai ei systeeminä.

    4. Aateliston arvostus /rpg rikki

    5. Valtion talous

    6. Pelaajamäärä

     

    Nämä eivät ole monesti ongelmia jotka olisivat havaittavasti kaikki päällä yhtä aikaa. Silti nämä ovat niitä ongelmia joista johtuu lähes kaikki erilaiset lieveilmiöt esim motin puutos ja pelaajien loppuminen. Ehdotan seuraavaksi muutamia toimenpiteitä. Pyydän että luette myös perustelut ennen kommentteja. Teksti on pitkä, mutta niin on ongelmalistakin. Tarkoitan kirjoituksella hyvää ja pyrin uusiin rakentaviin huomioihin.

     

    Talous (huoltovarmuus, inflaatio, valtion talous)

    Taloudellisesti 20% vero on kohtuullinen, mutta sen kertautuminen jokaisella jalostusasteessa tekee tuotteista kalliimpia. Tätä voi miettiä 10-20% välillä, sanoisin että tältä osalta katossa ollaan.

     

    Yksi olennainen syy talousehdotuksiini on että kuinka moni jaksaa kuukausitolkulla tehdä tiettyä työtehtävää kokoajan ettei koko valtakunta mene sekaisin. Tätä tehtävää tekevät raaka-aineiden tuotannossa työskentelevät ihmiset. Pakotetusti tämä oli mahdollista ainaka jolloin oli orjuutta. Pelissä tämä pakko ei ihan taivu samalla tavalla. Kuka haluaa pelata maaorjuus-simulaattoria 24/7? On toki paljon potentiaalisia ihmisiä jotka haluavat viljellä ja kaivaa malmeja, mutta vain jos sillä voi tienata ylipäätään jotain. Moni pelaa täällä vaihtelevia rooleja, joista vain alle 10% on suoraan tekemisissä näiden perusraaka-aineiden kanssa. Tarkoittaako tämä sitä että 10% ihmisistä kykenee kokoajan tuottamaan kaikille tarvittavat resurssit joka päivä (se ei ole matemaattisesti mahdollista). Toinen kysymys on pitäisikö koko serverin kaikkien tuotantoketjujen ja ammattien olla tämän homman varassa? En usko näin.

     

    Huoltovarmuudessa on monia eri tekijöitä. Suurin tekijä on työntekijöiden määrä ja laatu + läänien paikka tuotannossa. Erilaisia läänisääntöjä ja tuotannon sääntöjä on kokeiltu vuodesta toiseen, mutta näitä perusongelmia ei ole koskaan korjattu, miksi? Näkisin että syynä on se, että on pyritty pelkällä hc- rpg systeemeillä pyörittämään koko resurssituotantoa. Tämä toimii vain jos on aina ihmisiä paikalla tekemässä näitä tehtäviä. Ongelma on pahin perus raaka-aineiden kohdalla. Työvajetta on sitten paikkailtu valtion tai yksitäisten tekijöiden selkänahasta, mutta perusongelma säilyy ellei perusraaka-aineiden kohdalla tehdä töitä kokoajan.

    Ratkaisuyritys: Muodostetaan moniportainen yksinkertainen varmuus-systeemi. Kaikkien perusraaka-aineiden tuotanto yksinoikeudella lääneille ja lääninherrat saavat tätä kautta monopolin raaka-aineiden tuotantoon, kuten ennenkin. Eli vain läänit voivat laillisesti tuottaa perusmateriaaleja. Lääneille annetaan täysi vapaus raaka-aineiden tuotannon järjestämiseen. Pahinta raaka-aine pulaa (vehnä, rauta, kulta) autetaan valtion kautta myymällä näitä raaka-aineita myyntiarkuilla viisinkertaisilla hinnoilla. Eli jos raudan perushinta on 2, valtion kojussa se on 10. Nämä perusmateriaalit luodaan arkkuihin.

     

    Ymmärrän että tämä on täysin erilainen filosofia koko serverin historiassa. Kuitenkin myymällä alkuraaka-aineita kiskurihinnalla, valtio käytännössä kattaa vajeen pahempina hetkinä, huoltovarmuus säilyy ja rahan arvossa ei tapahdu hyperinflaatiota. Raha ei nimittäin varsinaisesti kulu kierrossa paetsi verojen kautta (jos niitä maksetaan). Käteiskaupassa monesti veroja ei tulla maksaneeksi ja raha jää kiertoon. Materiaaleja sitä vastoin menetetään joka ikinen päivä, syömällä ja kuolemalla. Tämä systeemi poistaisi virtuaalisesti koko käteisinflaation ongelman. Materiaalin kauppaaminen valtion arkuissa ei kuitenkaan nostaisi materiaalista inflaatiota, koska mainitut perusraaka-aineet kuluvat käytössä. Melkein missään rpg-pelissä ei ole käytössä täysin tosielämän säännöillä toimivaa taloussysteemiä, miksi? Koska tosielämässä raaka-aineet voidaan aina ryövätä luonnosta köyhempien työllä. Rpg mielessä tämä on mahdollista, mutta vain niin kauan kuin uusia pelaajia tai ahkeria ihmisiä riittää töitä tekemään.

     

    Takaisin aiheeseen. Läänien paikka olisi siten perusraaka-aineiden tuotannon järjestäminen, sekä eri tuotantoketjuista rahallisesti hyötyminen, sekä lupa-asioiden ja kiinteistöjen jne. taloudellisesta toiminnasta hyötyminen. Pahempina aikoina ihmiset pystyisivät keskittymään rpg elementteihin, mikä nostaa motivaatiota ja lisää pelaajien määrää pitkällä aikavälillä. Motivaation moottorina ovat hyvä huoltovarmuus, tasainen talous, sekä järjellisesti toimivat läänit. Lääneillä on oltava yhtäläiset tilaisuudet tehdä tuottoa, sekä rahallisesti, että materiaalisesti. Valtion ei kannata tehdä näitä toimintoja ollenkaan.

     

    Käytännössä näillä viilauksilla voidaan korjata rahan arvottomuus, korkealla aatelistolla on jälleen järkevä paikka yhteiskunnassa läänien valvonnassa ja johdossa. Nämä muutokset eivät poista laittoman tavaran tuottamista, vaan lisäävät huoltovarmuutta. Käytännössä tällöin on kolme kanavaa saada raaka-aineita. Riskialtis laiton raaka-aine myynti (mustapörssi jota ei koskaan saada pois, mutta josta rangaistaan lakien kautta), Läänien varainen raaka-aine talous (joskus toimii joskus ei) ja viimeisenä riistohinnoilla toimiva valtion raaka-aine myynti, joka toimii samalla inflaatiota estävänä tekijänä taloudessa.

     

    RPG

    Aateliston arvostamisongelma itseasiassa on yksi pahimpia rpg ongelmia. Lähinnä sen takia koska tässä pitäisi olla pelaamassa luokkayhteiskuntaa. Tämä kuitenkin johtuu siitä ettei moni välttämättä tiedä miten arvostusta saadaan. Aateluus velvoittaa ei ole pelkkä mantra. Aateluus merkitsee sitä, että hallitsija antaa tietylle ryhmälle erityisoikeuksia, jotta koko valtakunta toimii. Perustuen siihen kuinka hyvin näitä erityisoikeuksia käyttää, arvostus kasvaa tai laskee. Tässä on tärkeää se, että läänit toimivat riittävän itsenäisesti taloudellisesti, mutta myös tarpeeksi lojaalisti valtakunnan kannalta. Periaatteessa läänin hallinnolla pitäisi rikastua, jotta läänin virkamiehet voisivat käyttää haarniskoja ja parhaita aseita, ja ylipäätään nostaa materiaalista ylivoimaa rahvaaseen nähden. Tällöin tapahtuu monia asioita, kuuliaisuus läänille, läänin turvallisuustilanne paranee, ja ylipäätään läänin hallinnon uskottavuus paranee. Lisäksi se ei haittaa vaikka tavallisella kuolevaisella on miekka tai muu ase, aatelistolla olisi koko varustus päällä aina tarvittaessa. Tämä on huoltovarmuuden ja rahan oikean yhteiskunnallisen jakautumisen seuraus.

    Pitkällä aikavälillä pyrkimys on, että aatelisto ja läänien hallinnot kykenevät toimimaan missä tahansa huoltovarmuustilanteessa. Tämä etu kaikkiin muihin nähden nostaa korkean aateliston paikkaa yhteiskunnassa ja lisää palkkauksen ja toimivuuden kautta arvostusta. Ja jos näin rigged setupilla ei läänin hallinto toimi, hallinto vaihtoon 3-4 viikon varoajalla.

    Koska aateluus velvoittaa, tulisi henkilöllä olla jonkunlaisia kykyjä tai omaisuutta asioiden hoitoa varten. Tarkoitan tällä esimerkiksi ihmisten palkkaamista ja varustamista tehtäviin. Eli ei random aatelointeja, vaan syiden pitäisi olla jollain lailla ilmeisiä. Tehtävien toistuva laiminlyönti pitäisi lakkauttaa arvonimen. Jos syy-seuraus suhdetta ei hoideta, aateliston arvostus laskee. Aatelistolla on eniten valtaa muihin nähden, jos tätä valtaa ei käytä mitenkään järkevällä tavalla ja on silti avaintehtävissä yhtälö on huono. Korkean aatelin lisäksi on myös aatelistoa, joilla ei ole merkittävää omaisuutta, mutta heillä ei ole myöskään merkittäviä rooleja yhteiskunnallisesti. Näiden henkilöiden osalta voisi pitää 1-2kk aikarajaa aateliuden menettämiselle. Aateluus on siten rpg:tä varten eikä offlinea varten.

     

    Tässä nyt muutamia keskeisiä huomioita. Olen varma että nämä näkemykset poikkeavat monelta osalta totunnaisuuksia. Kuitenkin uskoisin että yhdessä nämä keinot auttaisivat paljon rpg:n uskottavuutta ja lisäisivät pelattavuutta, mielenkiintoa ja motivaatiota. Laittakaa kysymyksiä ja korjauksia jos jotain on. Nämä ovat lähinnä omia pelin ulkopuolisia mielipiteitä, jotka olen muodostanut seuraamalla monia serverien alamäkiä.



  • Koska Raistlin_Majer3 laittoi omat "hullut" ideansa servun kähittämiseksi, laiteenpa itse vähän hullumpi.

    Pelaajamäärä on varmaan yksi tärkein asia pelaamismotivaation kannalta, koska eihän kukaan halua tehdä sellaista, millä ei ole vaikutusta yhteisöön. Aurinkomaan yhteisössä ei mitään vikaa ole, ja pyörii vielä ihan sopivasti porukkaa, mutta he ovat aika hajanaisesti paikalla. Tämän takia ajattelin, että servua voisi pitää kiinni tietyn osan päivästä ja avata se esim. kello 16-21 väliselle ajalle. Näin nuoremmat pelaajat olisivat todennäköisesti paremmin paikalla, kun vanhempi porukka tulee töistä. Eikä pelaaminen menisi tällöin liian myöhään, jolloin se saattaa muuttua turhaksi hullutteluksi.

    Viikonloput ja lomat ovat hieman suurempi ongelma, koska silloin hajannusta on enemmän. Siksi olisi hyvä saada myös sinne jonkinlainen raja esim. 10-22.

    Tietenkin pelaajat itse voivat sopia milloin on hyvä aika pelata yhdessä, mutta tällaiset sopivat rajat tukisivat hyvin tätä toimintaa, ja helpottaisi kaikkien pääsyä kaikkeen jännittävään toimintaan.

    E: Ei hyödyttäisi? Nämä ajat, jotka ehdotin ovat monilla sitä päivän vapaa-aikaa, joten se tuskin vähentäisi pelaamista. Enemmänkin se mahdollistaa sen, että kukaan ei lähde järjestämään mitään toimintaa silloin, kun menet järkevänä ihmisenä ajoissa nukkumaan tai olet tulossa vasta kotiin. Eikä ole mitään järkeä edes pelata hajanaisesti silloin, kun muita ei ole paikalla. Ainakaan se ei roolipelaamista edistä, jolloin se on tuskin edes pelaamisen arvoista. @Wwalzu @Mikimoka 



  • @Tarinankertoja Ei missään tapauksessa, ei kyseisellä uudistuksella hyödyttäisi lähes mitään. Ja itse pelailen usein hajanaisesti päivän aikana, joten varsinaista aukioloaikaa en haluaisi.


  • Ylläpitäjä

    Ei todellakaan mitään aikarajoituksia. Monet pelaavat vain sen takia kun heillä vapaata aikaa, jos sitä ruvetaan rajoittamaan niin, että pääset vain tiettyyn aikaa sitten saattaa olla niin, että tälläiset pelaajat lähtevät muuvalla jossa tälläisiä rajoituksia ei ole.

    "Nuoremmat pelaajat joiden pelaaminen menee liian myöhäksi"

    Lainaus sivulta: "TIETOA LASTEN VANHEMMILLE:

    Ensinnäkin tahdon sanoa, että Aurinkomaa on aikuisten tekemä ja suositeltu pääasiassa 16-vuotiaille ja siitä vanhemmille pelaajille Aurinkomaan väkivaltaisen sisällön, Aurinkomaa-pelissä esiintyvän päihteidenkäytön, ajoittaisen siivottoman kielenkäytön ja muiden brutaalien ja häiritsevien pelielementtien vuoksi.

    Aurinkomaassa on näiden asioiden lisäksi myös paljon rauhanomaista ja hyvää ja palvelimella oppii olemaan vuorovaikutuksessa erilaisten ihmisten kanssa virtuaalisessa ympäristössä ja oppii halutessaan paljon pienoisyhteiskunnan toiminnasta - taloudesta, työnhausta, lainsäädännöstä, byrokratiasta, vastuun kantamisesta ynnä muista asioista, joita muissa peleissä ei välttämättä normaalisti kohtaa.

    Kuten sanoin aiemmin, Aurinkomaa on kuitenkin suunniteltu pääasiassa vähän vanhemmalle kohdeyleisölle. Koemme, että lasten netinkäytön valvominen kuuluu vanhempien tehtäviin - ei meidän - joten jos se on sinun mielestäsi OK, että lapsesi pelaa Aurinkomaassa, niin emme mekään asiaan puutu."





  • Ehdotuksia tuohon "aloitusammattien" työvoimapulaan:

    1. Paremmat ylenemismahdollisuudet ns. aloitusammatteihin (esim. enemmän vapauksia, työtehtäviä, vastuuta, joku hieno nimike, parempi kämppä ja palkka). Nykyään kun siinä ensimmäisessä ammatissa raadetaan korkeintaan kaksi viikkoa ja vaihdetaan alaa tai vaihtoehtoisesti kyllästytään koko touhuun ja lopetetaan pelaaminen. Ylenemismahdollisuudet parantaisi pelaajien motivaatiota ja porukka saattais olla pidempään niissä "paskaduuneissa" eikä sillon tarvittais niin valtavaa jonnevirtaa että yhteiskunta pyörii. Tietenkin sen ylennyksenkin eteen pitäisi raataa, eikä niin että: "oot nyt ollut viikon töissä, saat ylennyksen!". 

    2. Valtio voisi tukea sellaisia ammatteja joissa on huono palkka tai ei vaan muuten pelaajat riitä (tein tästä taannoin työllistäjänä ehdotuksen muttei ikinä toteutunut).

    3. Enemmän sitä roolipelaamista, kuten niitä ammattiliittoja ja semmosta ylpeää duunarin elämää, eikä niin että kaikkien pyhin tarkoitus on vaan päästä mahdollisimman korkeisiin virkoihin.

    4. Paremmat sivutyömahdollisuudet, kaivokset, tilat yms. lähemmäksi läänejä (tietenkin niitä nyt enää on vaikea ruveta siirtämään) ja enemmän tänkin mahdollisuuden mainostamista.



  • Hieman typeräähän mun on huudella näin opintojen takia totaalisen epäaktivoituneena pelaajana, mutta tahdon silti sanoa, etten kannata raaka-aineiden luomista komennoilla tai muutakaan ylläpidollista interventiota. Se ei ole ollut Aurinkomaan tapa (muutamia poikkeustilanteita lukuunottamatta, sen myönnän...) ja minusta sitä pitäisi jatkossakin välttää viimeiseen asti.

    Tein aikoinani pitkän uran maatalouden ja lääninhallinnon parissa, joten voin luullakseni sanoa, että minulla on omakohtaista kokemusta juuri siitä työvoimapulasta, joka nytkin vaikeuttaa palvelimen tilannetta.

    Aurinkomaan realistisuus on kaksiteräinen miekka. Käytännössä suuri osa ongelmista johtuu siitä, ettei kaikkia voida ylentää kiinnostaviin tehtäviin - jos jokainen on johtaja, ketä tämä oikeastaan voi komentaa? Perusduunarit ovat palvelimen elinehto, mutta rehellisesti sanottuna hyvin harvalla riittää jaksaminen sellaiseen pelaamiseen, kun voi sen sijaan olla merirosvo tai kuvernööri tai noitatohtori tai komentaja.

    Oikeassa elämässä perusduunareita riittää aina, mutta oikea elämä ei perustukaan vapaaehtoisuuteen samalla tavalla kuin roolipelipalvelin, jota ihmiset käyttävät pitääkseen hauskaa ja joissakin tapauksissa päästäkseen tätä oikeaa elämää pakoon. Siksi on hyvin vaikeaa löytää kestäviä ratkaisuja työvoimaongelman poistamiseksi.

    Tämän vuoksi ehdotankin, että etenkin kokeneemmat roolipelaajat jättäisivät luonnollisen halun olla huipulla sikseen ja yrittäisivät tehdä esimerkiksi renkihahmosta mielenkiintoisen pelattavan. Minecraftissa roolileikki on helpompi unohtaa kuin esimerkiksi tekstipohjaisessa roolipelissä, koska sekä panokset että kanssapelaajien hahmot ovat konkreettisempia, mutta Aurinkomaassa on pelattu onnistuneita roolihahmoja ennenkin. Uskon, että nykyisissä aktiivisissa pelaajissa on moniakin, jotka kykenevät halutessaan samaan.

    Olen itse yrittänyt roolipelihahmollani pelata aiemmin mainitsemieni johtavien asemien lisäksi myös ns. paskaduuneja melko toimivin tuloksin (esim. hieno urani renkinä 6kk sitten, tuolloin perustamani renkien kilta), ja kehotan ihmisiä kokeilemaan samaa.

    Peli voi olla mielekästä monella tapaa - vaikka sinulla ei olisikaan valtaa, voit ottaa sen opettavaisena kokemuksena. Viestini teille kuuluu siis lyhykäisyydessään näin: Hyvät ihmiset, roolipelatkaa!

    (Sori, menipä filosofiseksi. Sen siitä saa kun viettää kaiken ajan nenä kiinni kirjoissa eikä enää ehdi palikkapelata vaikka haluaisi :--D)



  • @Kurppis sanoi:

    Tämän vuoksi ehdotankin, että etenkin kokeneemmat roolipelaajat jättäisivät luonnollisen halun olla huipulla sikseen ja yrittäisivät tehdä esimerkiksi renkihahmosta mielenkiintoisen pelattavan. Minecraftissa roolileikki on helpompi unohtaa kuin esimerkiksi tekstipohjaisessa roolipelissä, koska sekä panokset että kanssapelaajien hahmot ovat konkreettisempia, mutta Aurinkomaassa on pelattu onnistuneita roolihahmoja ennenkin. Uskon, että nykyisissä aktiivisissa pelaajissa on moniakin, jotka kykenevät halutessaan samaan.

    Miksiköhän ne kokeneemmat pelaajat jotka on huipulla on siellä? Siksi, että ne on (yleensä) päteviä siihen hommaan ja sopivia siihen. Minkä tason aivotärähdys saa ihmisen ajattelemaan että pätevien pelaajien pitäisi työskennellä renkinä vammalan tilalla samalla kun retardi008:t yms johtaa maata xd. Itse asiassa nyt tilanne on se että pätevimmät pelaajat on häippässy jo muutama vuosi sitten uppoavan laivan mukana ja serveriä johtaa niin roolipelillisesti ja ylläpidollisesti lähinnä asennevammaiset tietokoneriippuvaiset. Aurinkomaan pelastaminen joillakin roolipelihöpöhöpöjutuilla on turhaa työtä. 

    Perusduunareita ei riitä koska Minecraft on jo ''vanha juttu'' ja harvoja uusiakaan aloittaa enää. Lisäksi perusduunareiksi kelpaavia ihmisiä on tälläkin hetkellä kasapäin täysin turhissa ammateissa (esim vararuhtinas). Ne vois erottaa ja heittää pellolle. 

    tarkotin vaan että jättäkää uppoava laiva ja lopettakaa tommone naurettava puhuminen jostain roolipelilläpelastetaanam 



  • @oko22 Eri pelaajilla on tietysti erilaiset päämäärät ja syyt siihen, että he ylipäätään pelaavat Aurinkomaassa, mutta ainakaan minulle taloudellinen menestys tai muiden yli ulotettu valta ei ole koskaan mennyt roolihahmon ylläpitämisen yli. Omalla kohdallani ne ovat olleet lähinnä välineitä, joiden avulla olen voinut pelata vaikkapa sokeasti auktoriteetteihin luottavaa virkamiestä tai rikasta kusipäätä :'D En tiedä, ehkä olin sitten väärässä ajatellessani, että joku muukin voisi haluta saada pelikokemuksestaan irti muutakin kuin ylemmyydentunteen muita kohtaan.

    Luovuttaminen tuntuu joka tapauksessa vähän ikävältä ratkaisulta, koska aina voi yrittää. Tiedän, edelleen hölmöä huudella neuvoja näin sivustakatsojana, mutta olisi mahtavaa jos Aurinkomaan perusidea - yhdessä tekeminen ja ajoittain helvetillinen haastavuus - säilyisi.



  • @Kurppis sanoi:

    Hieman typeräähän mun on huudella näin opintojen takia totaalisen epäaktivoituneena pelaajana, mutta tahdon silti sanoa, etten kannata raaka-aineiden luomista komennoilla tai muutakaan ylläpidollista interventiota. Se ei ole ollut Aurinkomaan tapa (muutamia poikkeustilanteita lukuunottamatta, sen myönnän...) ja minusta sitä pitäisi jatkossakin välttää viimeiseen asti.
    Tein aikoinani pitkän uran maatalouden ja lääninhallinnon parissa, joten voin luullakseni sanoa, että minulla on omakohtaista kokemusta juuri siitä työvoimapulasta, joka nytkin vaikeuttaa palvelimen tilannetta.
    Aurinkomaan realistisuus on kaksiteräinen miekka. Käytännössä suuri osa ongelmista johtuu siitä, ettei kaikkia voida ylentää kiinnostaviin tehtäviin - jos jokainen on johtaja, ketä tämä oikeastaan voi komentaa? Perusduunarit ovat palvelimen elinehto, mutta rehellisesti sanottuna hyvin harvalla riittää jaksaminen sellaiseen pelaamiseen, kun voi sen sijaan olla merirosvo tai kuvernööri tai noitatohtori tai komentaja.
    Oikeassa elämässä perusduunareita riittää aina, mutta oikea elämä ei perustukaan vapaaehtoisuuteen samalla tavalla kuin roolipelipalvelin, jota ihmiset käyttävät pitääkseen hauskaa ja joissakin tapauksissa päästäkseen tätä oikeaa elämää pakoon. Siksi on hyvin vaikeaa löytää kestäviä ratkaisuja työvoimaongelman poistamiseksi.

    Tämän vuoksi ehdotankin, että etenkin kokeneemmat roolipelaajat jättäisivät luonnollisen halun olla huipulla sikseen ja yrittäisivät tehdä esimerkiksi renkihahmosta mielenkiintoisen pelattavan. Minecraftissa roolileikki on helpompi unohtaa kuin esimerkiksi tekstipohjaisessa roolipelissä, koska sekä panokset että kanssapelaajien hahmot ovat konkreettisempia, mutta Aurinkomaassa on pelattu onnistuneita roolihahmoja ennenkin. Uskon, että nykyisissä aktiivisissa pelaajissa on moniakin, jotka kykenevät halutessaan samaan.
    Olen itse yrittänyt roolipelihahmollani pelata aiemmin mainitsemieni johtavien asemien lisäksi myös ns. paskaduuneja melko toimivin tuloksin (esim. hieno urani renkinä 6kk sitten, tuolloin perustamani renkien kilta), ja kehotan ihmisiä kokeilemaan samaa.
    Peli voi olla mielekästä monella tapaa - vaikka sinulla ei olisikaan valtaa, voit ottaa sen opettavaisena kokemuksena. Viestini teille kuuluu siis lyhykäisyydessään näin: Hyvät ihmiset, roolipelatkaa!
    (Sori, menipä filosofiseksi. Sen siitä saa kun viettää kaiken ajan nenä kiinni kirjoissa eikä enää ehdi palikkapelata vaikka haluaisi :--D)

     Tosiaan tyhjästä tuleva materiaaliapu olisi ihan hyödyllinen jokaisen läänin tukemiseksi, jotta jokaisen perusraaka-aineen tuotettavuus olisi viikossa aina nollan yläpuolella. Ehdottaisin tähän vähän samanlaista systeemiä kuin Pelitcraftissä. Sielä on ollut NPC:eitä, joilta saa klikatessa eri tavaraa ja mielestäni tällaiset NPC:t voisit tuoda myös Aurinkomaahan ainakin Kuuran kaivoksiin ja maatiloille. Viikko tuotto voisi olla joku 10-32 resurssia/NPC tai ainakin niin, että myös paskaduunin tekijöitä myös tarvittaisiin. NPC:eissä olisi kuitenkin se rajoitus, että resurssit saisi otettua vain alan päämies kaivosjohtaja tai tilanhoitaja. 

    Tämä toisi vähän myös "elämää" maailmaan, kun kaikkialla ei ole niin autiota. Yritin joskus aikasemminkin ehdottaa NPC:eiden lisäämistä, mutta jonkun takia se hylättiin. Tämä myös antaisi lääneillä pienen etulyönti aseman, jolloin oman tilan tai kaivoksen perustaminen ei olisi enää niin kannattavaa. Tietenkin tässä on kuitenkin myös ongelmansa, koska jotkut haluavat perustaa juuri näitä omia yrityksiään, mutta uskon, että tästä saataisiin pienellä vaivalla ja työllä kehitettyä toimiva ratkaisu.

    PS: Onhan Aurinkomaa tehnyt ennenkin "kuolemaa", mutta vielä ollaan hengissä. Ei ole mitään järkeä luovuttaa niin kauan, kun ollaan elossa. :D



  • Juu tätä serveriä on kehitetty niin kauan ettei kannata jättää sikseen. Jo sen takia kannattaa yrittää viimeiseen asti. Eipä siinä, korjaillaan juttuja ja mietitään uusiksi. Ei se sen kummempaa ole, kyllä varmaan jossain vaiheessa rupee jutut toimimaan. Tosin itse kun vasta tulin tauon jälkeen paha mennä vielä sanomaan noin muuten mitä korjattavaa edes on vai onko kyse pelkästään aktiivisuudesta.


Kirjaudu sisään voidaksesi vastata
 

Looks like your connection to Maailmanlopun keskustelupalsta was lost, please wait while we try to reconnect.